Jakimi cechami powinien odznaczać się dobry handlowiec?
Handel i sprzedaż to dziedzina, w której zatrudnienie można naleźć nawet nie posiadając kierunkowego wykształcenia. Specyfika pracy handlowca wymaga bowiem od niego nie tyle wiedzy teoretycznej, ile umiejętności i pewnych cech charakteru. Handlowcem można się zatem urodzić lub też stać się w toku nauki. To czy będziemy efektywni w tym zawodzie zależeć będzie jednak od ciągłego doskonalenia się, a także chociażby wyciągania wniosków z własnych błędów. Do najbardziej pożądanych cech charakteru dobrego sprzedawcy należy oczywiście komunikatywność. Jest to bowiem umiejętność poprawnego ale też rozważnego komunikowania się tak, aby osiągnąć określone cele. To zatem nie tylko skuteczne porozumiewanie się z drugą osobą i nawiązywanie kontaktów, ale też pewnego rodzaju możliwość prowadzenia konwersacji w sposób dla nas odpowiadający.
Komunikatywność wiąże się z także z umiejętnością budowania relacji z innymi. Sama rozmowa to nie wszystko, dobry handlowiec powinien także wiedzieć, jak stworzyć w relacjach interpersonalnych skuteczną i trwałą relację z drugą osobą. Umiejętność ta może być kluczowa w życiu zawodowym, ale też przydać się w sferze prywatnej. Jako że praca sprzedawcy bazuje na kontakcie z klientem, powinien on być nastawiony właśnie na niego i jego potrzeby. W związku z tym każdy wartościowy handlowiec powinien znać standardy obsługi klienta, które to mogą być drogowskazem w prowadzeniu rozmów i negocjacji. Poza tym, handlowcy powinni również dbać o wysoką jakość sprzedaży, którą można stworzyć chociażby poprzez świetną prezentację produktu. Potwierdza to wtedy wiedzę handlowca, jego fachowość i daje klientowi pole do zadawania pytań.
Profesjonalizm i przyjazny klimat to bez wątpienia elementy kluczowe udanej sprzedaży. Praca z drugą osobą, którą bardzo często widzimy po raz pierwszy nie zawsze wygląda jednak kolorowo. W związku z tym, warto aby sprzedawca umiał radzić sobie ze stresem w trudnych sytuacjach zawodowych. Należą do nich chociażby rozmowy z niektórymi klientami, gdzie trzeba naprawdę wysilać się by zapanować nad własnymi emocjami. Poza tym, branża sprzedaży wymaga niekiedy pracy pod presją czasu, co dodatkowo może obarczać handlowca zmęczeniem i rozdrażnieniem. Warto by umiał sobie zatem radzić z konfliktami, ponieważ te mogą występować nie tylko na linii sprzedawca – klient. W zawodzie tym równie ważne są dobre relacje ze współpracownikami, które to przekładać będą się na lesze wyniki całej firmy.